Wandelen

INLEIDING

De streek leent zich perfect voor wandeltochten in de diverse windrichtingen. In de chalet zijn diverse toeristische wandelkaarten met lokale wandelingen in de streek beschikbaar. Hieronder beschrijven we enkele wandelingen die we zelf uitstippelden op basis van toeristische wandelkaarten. Deze routes staan via potloodpijltjes aangeduid op de kaarten. Dit overzicht ligt uitgeprint klaar in de chalet, samen met de wandelkaarten en -gidsen.

Ook tochten in lijn zijn mogelijk op basis van meerdaagse wandelroutes, de zogenaamde Grote Routepaden of GR’s. Zij zijn beschreven in topogidsen. Hieronder vermelden we ook enkele mogelijkheden om delen van deze GR’s af te stappen door gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Omdat GR’s vaak enkel voor doorgaande trekkers interessant is, heeft Grote Routepaden diverse lustochten uitgewerkt waarbij van GR’s en andere paden gebruik gemaakt wordt. Je vindt enkele routes kortbij de chalet in de Dagstappergids Ardennen – Deel 3. In deel 2 vind je dagwandelingen in de Semoisvallei.

We hebben een onderscheid gemaakt tussen korte wandelingen (= KT), d.w.z. max. een halve dag stappen, en lange wandelingen (= LT), d.w.z. meer dan een halve tot een vaak een volledige dag stappen.

WANDELINGEN DIE STARTEN IN DE CHALET

Deze routes staan aangeduid op de wandelkaart “Hastière-sur-Meuse”.

De klassieker ‘Rondwandeling vallei van de Hermeton’ (KT) – rode lijn op de kaart
Kaart: Toeristische wandelkaart Hastière
Lengte: 7,5km, reken op ongeveer 2u wandelen
Korte beschrijving:
Het meest avontuurlijke parcours dat je nabij de chalet kan vinden, is zondermeer het pad langs de Hermeton. Goede wandelschoenen zijn onontbeerlijk. De route is ook voor kinderen geschikt, zij vinden het net erg fijn om zo’n gevarieerde wandeling te maken. Wie wat meer onzeker is, raad ik aan om de tocht enkel bij droog weer te ondernemen.

P1070028Na amper enkele minuten stappen van de chalet, pik je de GR125 op die langsheen de bosrand voert en uitzicht biedt over de velden. De witrode tekens leiden dat via een slingerend pad door een bos naar de Maasvallei. De Moulin de l’Hermeton verwelkomt je in de vallei.
Het pad loopt door de vallei stroomopwaarts. De Hermeton wordt steeds wilder. Dan wordt het wat avontuurlijk maar er hangt een touw voor de nodige houvast. Het gaat nog wat verder op en neer langsheen de heuvelflank. Als het pad opnieuw afdaalt naar de rivier en vlakker wordt, neem je bij de volgende splitsing rechts. Een stevig klimmetje leidt je terug uit de vallei. Het pad voert over de bergrug omhoog.
Al snel wandel je terug tussen de velden terug naar de chalet. Het naburige dorpje Inzemont ligt links op de heuvel.

P1070030De bovenloop van de Hermeton (LT) – zwarte lijn op de kaart
Kaart: Toeristische Wandelkaart Hastière-sur-Meuse & Topogids ‘Randonnées en Boucle dans la province de Namur’ – wandeling 11 vanaf p93 tot p100. Wij liepen de kortere variant met doorsteek van Soulme naar Gochenée, en knipten het onderste stukje van de Hermeton af (die in de klassieke wandeling beschreven is).
Lengte: 17km, reken op ongeveer 4u30 wandelen
Korte beschrijving:
Het pad langs de bovenloop van de Hermeton is iets minder gevarieerd dan de benedenloop, maar er is wel één pittige stijging en daling tussen. Er hangt een vast touw. Nabij Soulme opent het landschap zich.
P1120606De onverharde weg naar Gochenée is erg mooi. In het dorp kan je kiezen of je de route aangeduid in de topogids volgt of net als ons het smalle pad in het beekvalleitje La Vigne opzoekt. Daarna klim je terug uit het bos en loop je tussen uitgestrekte akkers op een hoogplateau. Een pad daalt terug af in de vallei van de Maas richting Hermeton-sur-Meuse.

P1120623Over de Maas en terug (KT) – paarse lijn op de kaart
Kaart: Toeristische wandelkaart Hastière
Lengte: 10km, reken op ongeveer 2u45 wandelen
Korte beschrijving:
Na de afdaling naar de Hermeton, steek je de Maas over via de sluizen. Er volgt eerst een leuk paadje langs de Maas om dan via een pittige klim door het bos naar het hoogplateau te klimmen. Je komt uit in het dorpje Blaimont. Via een onverharde weg loop je wat later tussen de velden waar je een prachtig panoramisch zicht hebt over de glooiende groene Condroz. Geleidelijk daal je af naar Hastière-par-Delà waar je langs de oever van de Maas loopt richting de brug. Aan je rechterzijde kan je de vroegere abdijkerk bezoeken, een indrukwekkend bouwwerk met mooi houtsnijwerk. Nadat je de brug hebt overgestoken pik je de GR125 op die je terug omhoog leidt, richting Inzémont. Nog wat dalen en stijgen en je staat terug bij de chalet.

Panorama 4

ENKELE WANDELIDEEËN IN DE RUIMERE OMGEVING

Om je te verplaatsen naar het startpunt is in deze contreien de auto vaak de enige en hoedanook de snelste oplossing. Bij de wandelingen in lijn neem je wel een trein of bus van je eind- naar je beginpunt. Voor wandelingen die starten in Dinant of die via de trein verbonden zijn met het stadje, kan je er eventueel wel voor opteren om de auto achter te laten. Je neemt de bus 154a in Hastière naar Dinant. Je gaat best te voet naar Hastière (via Rue de la Source of Hermeton via de GR (10 à 15 min), want met de Proxibus Hastière (nr. 95/1) doe je er bijna 40 minuten over. Bekijk op www.infotec.be > “Horaires” de uurregeling van de buslijn voor je reisdag. Bij elke wandeling is vermeld of het bereikbaar is met uitsluitend openbaar vervoer (OV) of dat je de auto (AU) nodig hebt.

WANDELINGEN TEN ZUIDEN VAN DE MAAS

Wandelen langs de Crêtes van de Maas (KT, AU)

Start en einde: Falmignoul
Lengte: 8km, reken op ongeveer 3u30 wandelen
Parking: er is een parkeerplaats in Falmignoul, nabij het kruispunt van de N989 en de N95.
Korte beschrijving:
We starten en eindigen in het rustieke dorpje van Falmignoul. Volg de rode balken zuidwaarts doorheen de velden hoog boven de vallei van de Maas. Je geniet er van een panorama over de landelijke Condroz.
Een eind verder duikt het pad langs “Les Cascatelles” naar beneden temidden een groot loofbos. Een riviertje stort zich naar de Maasvallei en heeft tal van watervalletjes geconstrueerd.

Eenmaal aan de oever van de Maas volg je rechts het pad langs de brede rivier naar de kleine plezierhaven van Waulsort. Hier kan je iets drinken als de cafetaria open is. Indien dat niet het geval is, kan je vragen of de voetveer (de laatste in dit gedeelte van de Maas, open van 1 april tot 30 september), je naar het centrum van Waulsort kan brengen.

P1110655Voor de wandeling zelf mag je aan deze kant van de Maas blijven. Aan het einde van de picknickweide, neem je het pad dat rechts de heuvel opklimt. Aan de rand van het bos bovenop het plateau neem je links en volg je de witrode tekens van de GR126. Vanop de “crêtes” heb je diverse uitzichtspunten op het dorpje Waulsort, haar plezierhaven en de diep ingesneden Maas temidden bosrijke flanken.
In een volgend beekvalleitje, kan je kiezen of je gedwee de GR-tekens volgt, ofwel het korte doorsteekje neemt dat je recht voor je ziet (een kort maar steil klimmend pad). Je volgt verder de witrode strepen tot aan de rand van Falmignoul. Je hoeft niet naar de grote weg maar kan blijven een voetwegel volgen die achter de huizen doorloopt en een riviertje volgt.

» Meer foto’s in dit fotoalbum.

Panorama 2Nog een wandelidee langs de GR125 (LW, OV)
Als je de bus naar Dinant neemt, kan je via de GR125 terugwandelen naar Hastière. Reken op 23,5km. Als je de afstand van de chalet naar Hastière (heen en terug) erbij neemt, zal de wandeling 26km lang zijn. Hoogtepunten op het parcours: de citadel van Dinant, Rocher Bayard, rotsen van Freyr met bovenaan een erg mooi zicht op het kasteel en de Maasvallei, prachtige uitzichten op de “crêtes”, Les Cascatelles en de abdijkerk van Hastière. Eigenlijk combineer je hiermee diverse hoogtepunten van de rondwandelingen ‘Over de Maas en terug’ en ‘Wandelen langs de Crêtes van de Maas’.

WANDELINGEN TEN OOSTEN VAN DE MAAS

Langs vergeten bossen en velden (KT, AU)
Start en einde: Foy-Notre-Dame
Lengte: 14km, reken op ongeveer 3,5u wandelen
Parking: Er is een parkeerplaats naast de kerk van Foy-Notre-Dame
Korte beschrijving:
Het inrijden van Foy-Notre-Dame alleen al is een belevenis, je rijdt onderdoor een eeuwenoude herberg die vroeger bedevaarders verwelkomde.
Het eerste deel van de wandeling loopt tussen de velden. De witrode tekens van de GR575 leiden je langs de mooie kalkstenen vierkantshoeve van Ferme de Jauvelan en het kasteel van Taviet met zijn grote vijver.
In het grote Bois de Thynes laat je de GR rechts liggen en volg je de groene balken naar Thynes. Vanop de heuveltop heb je een mooi uitzicht over het dorp en de landelijke omgeving.

P1100649Je volgt verder de groene balken tot voorbij het Bois des Bruyères. Bij het kruispunt van twee asfaltwegen, negeer je de markering en volg je de asfaltweg naar Sorinnes. Bij het eerstvolgende kruispunt neem je even rechts om dan meteen links een pad in te slaan dat achter de tuinen loopt.
Als je terug op de asfaltweg komt, dan neem je rechts en volg je de gele balken maar niet voor lang. Na nog enkele huizen gepasseerd te hebben aan je rechterkant, neem je bij de volgende splitsing links. De onverharde weg duikt een riviervalleitje in.
Nabij een kapelletje neem je links een heel mooi pad terug naar Foy-Notre-Dame.

Panorama 3
P1100682Boiseilles (KT, AU)
Start en einde: Boiseilles
Lengte: 14km, ongeveer 3u30 wandelen
Parking: In Boiseilles kan je langs de grote weg parkeren.
Korte beschrijving:
De GR-tekens leiden je naar Foy-Notre-Dame met zijn mooie kerk. Je volgt de gele rechthoeken westwaarts langs diverse kapelletjes naar een beekvalleitje. In plaats van terug omhoog te klimmen, blijf je het valleitje volgen tot Au Pont de Pierre. Daar pik je de blauwe rechthoeken op die je naar Dréhance leiden, en vervolgens Furfooz.

Gele driehoeken leiden je over smalle mooie paden oostwaarts in de richting van Vêves. In plaats van af te dalen tot in de vallei, klim je omhoog via een asfaltweg en daarna een onverharde weg terug naar Boisseilles.

WANDELINGEN TEN (NOORD)WESTEN VAN DE MAAS

Rond de abdij van Maredsous (KT, AU) – rode lijn op kaart
Start en einde: Ermeton-sur-Biert
Kaart: Toeristische wandelkaart Anhée
Lengte: 16,5km, reken op ongeveer 4u30 wandelen
Parking: Je kan makkelijk parkeren langs de N951.
Korte beschrijving:
Je zal al gauw merken waarom deze wandeling in Ermeton-sur-Biert start en niet op de bewegwijzerde circuits rond Maredsous. Steek de kabbelende Molignée over en sla bij de grote kapel rechts het veldwegje in.
Hoe hoger je klimt, hoe mooier het uitzicht op het dorp en de groene heuvels rondom wordt.
Nabij bij de grote weg, kan je meteen weer rechts afslaan en verder tussen de velden lopen. De kenmerkende torens van de abdij van Maredsous steken boven de boomkruinen uit. Wat verder neem je links een nieuwe bewegwijzerde route die je omhoog stuurt naar de heuveltop.

Panorama 3Nabij Château de Denée neem je rechts. Daal niet helemaal af maar neem net na een bosje links een mooi veldwegje dat naar enkele visvijvers leidt. Hier ben je vlakbij de abdij van Maredsous die je kan bezoeken (http://www.maredsous.be/).
De wandelroute neemt bij de asfaltweg even links, maar niet veel verder zal je aan de rechterzijde een overgroeid pad herkennen. Gelukkig groeit er vooral gras, weinig netels, en kan je het pad dus volgen. Het leidt je naar een kruis midden het bos en stijgt naar de bosrand.
Blijf langsheen de velden wandelen bovenop de heuvel tot je aan een asfaltweg komt. Daar sla je rechtsaf, om bij een volgende splitsing opnieuw rechts te nemen. Net voorbij een vijver volg je de gele balken richting het natuurreservaat van Sosoye. Je komt voorbij een chalet en neemt de grintweg die je naar het natuurgebied leidt. Aan je linkerzijde zie je een pad, dat leidt je langsheen de heuvelflank vanwaar je een verrassend mooi uitzicht hebt over de vallei.

Panorama 5Je komt terug op een bredere veldweg terecht maar let goed op, want wat verder duikt er een bewegwijzerd pad door een weide met (hoog) gras naar beneden. Dit pad leidt je naar de N971. Je volgt links even de asfaltweg maar kan dan een voetgangersbrugje nemen aan je rechterkant. Zo kom je midden het rustieke Sosoye terecht.
Volg de Biert stroomopwaarts tot je aan de bosrand komt. Hier is een pad aan je rechterkant dat je kan volgen tot enkele chalets. Daar kan je links een grintweg op die je naar een bewegwijzerd pad brengt, aangeduid met groene ruiten.
Wie niet al te veel vertrouwen stelt in zijn kaartleesvaardigheden, raad ik aan om verder de bewegwijzerde route te volgen. Voor de avonturiers die goed kaart kunnen lezen, heb ik een doorsteekje achter de hand. Aan de linkerkant zal je een grintweg passeren die aangeduid staat als privé-weg. Wat verder vind je een parallelle bosweg die je kan volgen doorheen het Bois Gilles. In alle eerlijkheid weet ik niet of dit pad geen privé-weg is maar aangezien deze bosweg niet afgesloten is en er ook geen verbodsbord hangt, kan je het er op wagen.
Volg de route die ik aangeduid heb op de stafkaart. Als de weg opeens sterk afbuigt naar links, neem je rechts een stijgend en wat overgroeid pad en dan kom je vrijwel meteen terug op de bewegwijzerde wandelroute uit. Via enkele bredere veldwegen bereik je Ermeton-sur-Biert.

Panorama 8Haut-le-Wastia (KT, AU) – zwarte lijn op kaart
Start en einde: Haut-le-Wastia
Kaart: Toeristische Wandelkaart Anhée
Lengte: 13km, ongeveer 3u30 wandelen
Parking: Nabij de kerk van Haut-le-Wastia is er ruime parkeermogelijkheid.
Korte beschrijving:
Het loont beslist eens de moeite om het uitzichtpunt aangeduid op de kaart op te zoeken. Aan de rand van het dorp heb je een panoramisch uitzicht over de Maasvallei en de omgeving. Ten zuiden van de dorpskern vind je een smal pad aangeduid met groene kruisen dat dwars door de velden gaat. Vervolgens brengen groene ruiten je door een gezellig bos naar Anhée.

P1120464Na het doorkruisen van het dorp en de oversteek van de N92 klim je naar Hèneûmont. De geelwitte tekens zijn je leidraad tot een nieuwe schuur. Ga tussen de twee gebouwen in en volg de groenwitte tekens tot de kerk van Warnant. De groene ruiten leiden je naar de Molignée en via een leuk pad naar Haut-le-Wastia.

Panorama 4Bioul (LT, AU) – paarse lijn op kaart
Start en einde:  Bioul
Kaart:  Toeristische Wandelkaart Anhée
Lengte:  16km, ongeveer 4u wandelen
Parking:  Voor het kasteel van Bioul is er een parking.
Korte beschrijving:
Je verlaat het gezellige dorpje vanaf de kerk. Je slaat rechts af en neemt links een asfaltvoetwegje in zuidelijke richting. Blijf dit volgen ook als het links afdraait. Via rustige asfaltwegjes loop je naar Ferme de Bruan, een mooie vierkantshoeve. Een erg mooi pad aangeduid met blauwe kruisen daalt af naar Warnant.

Wollie 012Aan de kerk loopt een pad oostwaarts tussen de velden. Daarna volg je even de asfaltweg die Ruisseau de Bathy oversteekt. Bij een scherpe bocht neem je het pad dat recht voor jou de heuvel opklimt. Langsheen Ferme de Corbais gaat het gestaag naar de heuveltop.
Links daalt een leuk pad af naar Hun in de Maasvallei. Het gaat een kort stukje langs de drukke asfaltweg maar daarna kan je een brede grintweg volgen die links de heuvel opklimt. Een ‘sentier public’ loopt dwars door het terrein van een kasteel.

Wollie 041
Bij de afdaling naar Annevoie-Rouillon heb je een mooi zicht op de kerk en de tuinen. Je steekt de N932 over en volgt de gele rechthoeken terug heuvelopwaarts. Het asfaltwegje gaat na verloop van tijd over in een pad. Langs de bosrand klim je verder omhoog naar La Haute Bise. Volg verder de witgroene tekens naar Bioul.

» Meer foto’s in dit fotoalbum.

Wollie 049Enkele wandelideeën langs de GR126 in de Maasvallei (LW, OV)
De GR126 loopt ten oosten van de Maasvallei. Door de treinlijn kan je er in lijn wandelen. Een optie is om vb. van Godinne naar Dinant te wandelen (19,6km + 1km buiten GR). Het gaat op en neer door bos en veld en met mooie uitkijken over de Maas. Ook de abdij van Leffe passeert de revue.
Sterke stappers kunnen het circuit van het station van Namen naar Godinne wandelen (28km). Via de citadel van Namen maak je de verbinding met de GR. Vanaf dan loop je door glooiend terrein om bij Profondeville af te dalen naar de Maas. Nog een stevige klim leidt je naar de Point de Vue des Sept Meuses (zie foto), zondermeer een mooie afsluiter. Je kan er ook iets drinken.
Beide routes staan beschreven in de topogids van de GR126.

VALLEI VAN DE LESSE

Langs de GR126 (KT + LT, AU + OV) – rode lijn op kaart
De langeafstandsroute GR126 loopt door de erg mooie Lessevallei. Op het parcours: veel loofbos, een meanderende rivier, smalle paadjes, mooie uitkijkpunten en zelfs enkele laddertjes en trappen (tussen Houyet en Gendron).
Op één laddertje (van een tweetal meter) moeten honden gedragen worden. Met een grote (en zware) hond is dat bijna onmogelijk. Erg tredzekere wandelaars kunnen de ladder vermijden door samen met de hond de (vrij steile) helling op te klimmen en weer af te dalen voorbij de passage, zoniet kijk je beter uit naar een andere wandeling.
Er loopt een treinlijn van Dinant naar Houyet met haltes in Anseremme en Gendron. Dus je kan zelf je afstand kiezen:

• Lang parcours: Houyet-Anseremme (27,4km met aardige wat hoogteverschillen)
  • Middellang parcours: Gendron-Anseremme (18,6km)
  • Kort parcours: Houyet-Gendron (8,8km)

Je kan verder lopen via de GR van Anseremme naar Dinant, maar reken dan op 6,3km wandelen erbij (5,3km wandelen langs de GR + 1km naar het station).

P1080459Rondje Lesse (KT, AU) – paarse lijn op kaart
Start en einde: Falmagne of Falmignoul
Lengte: 16km, reken op ongeveer 4u wandelen
Parking: Er is een parkeerplaats in Falmignoul, nabij het kruispunt van de N989 en de N95. In Falmagne kan je de auto parkeren langs de weg nabij de kerk.
Korte beschrijving:
Via de GR126 zet je meteen koers naar de Lesse. Net voorbij de spoorweg, krijg je een doorkijk naar het prachtige kasteel van Walzin dat hoog boven de Lesse is gebouwd op een grote rots.
Via de spoorwegbrug steek je de Lesse over en volg je verder de witrode tekens naar Furfooz.

Panorama 3Onderweg heb je vanop Les Aiguilles de Chaleux een mooi uitzicht over de kronkelende rivier.
Vanaf het centrum van Furfooz volg je de gele driehoeken naar het station van Gendron. Hier steek je de rivier terug over. Dan is het eventjes op de tanden bijten met een vrij lang stuk asfalt, maar je geduld wordt beloond. Een pittige maar erg sfeervolle klim brengt je naar Hulsonniaux.
De groene driehoeken leiden je verder naar het groene riviervalleitje de Vesse. Volg niet verder de asfaltweg, maar ga het brugje over en neem het (onbewegwijzerde) pad dat stroomopwaarts loopt.
Wat volgt is een heel leuk parcours. Een smal pad leidt je terug heuvelopwaarts. Nabij een kapelletje kan je rechts nemen naar Falmagne.

P1110056Onbekend is onbemind: Celles (LT, AU) – groene lijn op kaart
Start en einde: Celles
Kaart: Toeristische Wandelkaart Houyet
Lengte: 17km, ongeveer 4u wandelen
Parking: In Celles kan je langs de grote weg parkeren.
Korte beschrijving:
Vanuit Celles volg je de groene driehoeken richting Custinne. Rechts van het pad ligt een oude groeve die zeker het bezoeken waard is. Onderaan ligt een meer dat je op de kaart kan zien. Kleurrijke zandflanken liggen er omheen. Mooie paden leiden je door bos en veld.

Panorama 1
In Custinne schakel je over op de groene rechthoeken en daal je naar de Iwoigne (vanaf de letter D aangeduid op de kaart). Daarna volg je het kabbelende riviertje richting Etang du Moulin. Daar moet je even de asfaltweg volgen die naar Celles voert. Na een kort klimmetje neem je het pad aangeduid met groene ruiten richting Gendron.
Via Lavis loop je terug naar Celles. Net voor het dorp heb je een erg mooi uitzicht over het rustieke centrum en de Ermitage St-Hadelin.

Panorama 5

VALLEI VAN DE VIROIN

Op hooguit een half uurtje rijden sta je in de vallei van de Viroin. Je vindt de toeristische wandelkaart in de chalet. In de Dagstappersgids Ardennen deel 3 staan diverse luswandelingen beschreven. Daarnaast loopt er ook een meerdaagse wandelroute, de GR125, door het mooie gebied. Hieronder een ideetje op basis van deze GR. Je kan ook wandelen en kanoën/packraften combineren. Zo wandelden we eens van Treignes naar Dourbes via GR125 en GR12 en raften terug naar Treignes (route aangeduid in het paars hieronder). Je kan ook een kano huren. Let op, de waterstanden van de Viroin dalen snel dus altijd op voorhand informeren of het haalbaar is.

Verborgen parels rond Mazée en Treignes (LT, AU)
Start en einde: Mazée
Kaart: Toeristische Wandelkaart Viroin
Lengte: 17km, ongeveer 4u30 wandelen
Parking: In Mazée kan je her en de parkeergelegenheid.
Korte beschrijving:
De GR125 is je leidraad voor het eerste deel van de wandeling van Mazeé tot in Treignes. Het gaat omhoog door het bos naar het hoogplateau. Je hebt een prachtig zicht over een uitgestrekt golvend cultuurlandschap. Het bebost beekvalleitje van Ruisseau des Fonds is bijzonder idyllisch. Via een mooi pad daal je af naar Treignes, een dorp die op een kleine rug is gebouwd.

P1120935Hier steek je de Viroin over en volg je het pad via Les Elmonts naar een asfaltweg. Houd goed links in de weg aan terwijl je terug afdaalt in de vallei. Net voor je aan de Viroin bent, neem je rechts een onverharde weg. Hier lag vroeg de spoorweg maar er is niets meer van te zien. Net na het water neem je een pad rechts die langs de oever van de rivier loopt. Hier wandel je Frankrijk binnen. Het uitzicht op de groene vallei is ronduit schitterend. Let goed op de splitsing. Een brede onverharde weg klimt links omhoog.

Panorama 4Bovenop de heuvel vind je aan je rechterkant een smal pad die de heuvelrug volgt en waar je enkele mooie uitzichten hebt. Let op, super duidelijk is de bewegwijzering niet. Blijf gewoon de rug verder volgen en daal zeker niet af. Je komt uit bij een drukke asfaltweg. Je hebt hier twee opties. Ofwel zoek je het lokale pad die aangeduid is met blauwe ruiten (die start wat meer naar links op de weg). Ofwel neem je rechtdoor, een smal pad klimt omhoog op de heuvelflank en je komt bij een pad uit die evenwijdig met de flank loopt. Daar neem je rechts en daal je langzaam af terug naar de asfaltweg. Wat verder kan je een brede onverharde weg links nemen en kom je op het parcours van de GR125 uit. Volgt de witrode tekens als ze links afslaan. Blijf ze volgen tot bovenop de kam. Daar heb je een heel mooi uitzicht over de vallei van de Viroin en de Maas. Je loopt nu pal op de grens. Wat verderop ligt een bivakplaats. Je kan kiezen of je de kortste weg naar Mazée neemt of de GR verder volgt.

» Meer foto’s in dit fotoalbum.
Panorama 7Langs de GR125 dwars door de Viroin (LT, AU)

Vooral het stuk tussen Nismes en Treignes (16,6km) is een aanrader met als bekendste hoogtepunt de Fondry des Chiens, een grillige rotsformatie (zie foto). Het landschap van de Viroin is erg lieflijk en de dorpjes nog klein en rustiek. Zondermeer een unieke streek. Wie graag nog wat langer onderweg is, kan wandelen tot Mazée (23,1km).
Je kan ’s morgens de bus 60/3 nemen in Mazée of Treignes (waar je de auto kan plaatsen) naar Nismes. Opgelet, er is maar één bus ’s morgens (rond 8u30). Bekijk de uurregeling voor je reisdag op www.infotec.be > “Horaires”.